Travel, Inspiration & Work-life balance

myBalance

Izland

2018. július 12. - mybalanceblog

Egy ideje szerepelt már a bakancslistámon Izland, részben mert tele van a világon sehol máshol nem látható, fantasztikus természeti csodákkal, részben pedig, mert szerettem volna egy olyan helyre kiszakadni a mindennapokból, ami úgy igazán, tetőtől talpig feltölt energiával, hálával és életszeretettel.

Szerencsére alapvetően ezekkel nincs nagyon nagy baj nálam (legtöbbször), de egy közelmúltban történt baleset és a (szellemi) kimerültség amivel a kisgyerekes családi élet jár, egyre inkább utat tört az érzésnek, hogy mindenkinek jó lenne, ha ezt megtennénk saját magunkért.

Tavaly novemberben tehát nekiálltam a szervezésnek és idén júniusban 5 csodálatos napot töltöttünk el Izlandon.

Mire elég az 5 nap? Arra mindenképp, hogy az ember megnézze a fantasztikus 'South Coast' természeti látványosságait, a Golden Circle három csodáját, magába szívjon egy kicsit az izlandi kultúrából, megkóstolja a helyi specialitásokat, Reykjavikban bálnalesre menjen majd felmelegítse magát egy hangulatos kikötőre néző kávézóban. Megmártózzón a néhol tejfehér, de főként türkizkék geotermikus Blue Lagoon vizében, és jut idő a bámultos túlvilági gleccserlagúnára is, ami számos hollywoodi filmest megihletett. Ez egyébként egész Izlandra igaz, földöntúli tájai odavonzották már többek között a Trónok harca és James Bond film alkotóit is, nem véletlenül.

A szigeten természetesen az általam említetteken kívül is bőven van látnivaló, azonban mi három éves kislányunk nélkül nem szerettünk volna több időt eltölteni.

Van még egy igencsak fontos szempont amiért érdemes mérlegelni mennyi időre utazunk Izlandra, ez pedig az anyagiak kérdése.

Mi elég sok helyen megfordultunk már a világban és nem túlzok ha azt mondom, hogy Izlandon még semmi nem tett túl. Persze lehet kevesebb túrát és fizetős élményt betervezni, de a repülőjeggyel, autóbérléssel és hihetetlen mód drága szállásokkal (hotel, apartman, airbnb, semmi közepén fakabin egyre megy), nehezen fogjuk megúszni így is jelentősebb kiadás nélkül. Egy példa: egy reggel, miután az éjszakát egy apartmanban töltöttük, férjem lement a közeli kávézóba négy kávéért és négy bagelért, amiért 50 EURt, optimista átváltással is 15 000 forintot fizetett. El tudjátok tehát talán képzelni, hogy egy nem különösebben puccos vacsora egy normál étteremben milyen árkategóriában mozog.

Ebben a posztban az öt napos programunk leírása mellett ajánlok néhány szuper kávézót és éttermet, szállásokat és külön kiemelnék egy fantasztikus helyi reykjaviki blogot, amit az utazás szervezésekor találtam. Helyi fiatalok készítik, és különféle jobbnál jobb izlandi partner tour-okat ajánlanak, amik közül nem könnyű választani. Nekem mégis sikerült, hármat is, plusz negyedikként felhasználtam egy általuk készített `Drive it yourself` blogbejegyzest. Hipergyorsan válaszolnak minden megkeresesre, megbízhatóak és segítőkészek.

Első nap érkezést követően nyakunkba vettük Reykjavikot. Ez a város merőben más mint a legtöbb európai főváros. Egyáltalán nincs nagyváros hangulata, látványosságokból is összehasonlíthatatlanul kevesebb van mint mondjuk Amszterdamban, Londonban, Párizsban vagy akár Barcelonában. Aki szeret egy várost úgy felfedezni, hogy a látványosságok kipipálása és 'been there done that' attitűd helyett kedvére van céltalanul bolyongani a kis utcácskákban, kikötőben, lépten nyomon betérni egy-egy kávézóba vagy illatozó pékségbe, akkor az nem fog csalódni. Reykjavikban sok túristával találkozunk, de mégsincs tömeg, hiszen Izlandra az emberek a természeti adottságok miatt jönnek és a legtöbben keveset időznek a városban.

Főbb látványosságok: Hallgrimskirkja templom, Perlan kilátó, Harpa, The Sun Voyager, Dómkirkja, kikötő

Június elején hajnalban pár órára ment csak le a nap, mivel mi akkor mindig aludtunk, Izlandon gyakoratilag sose esteledett ránk. Aludni is teljes világosságban mentünk esténként 10-11 környékén. Ez persze nem mindenkinek van ínyére, így viszont legalább időnk mint a tenger nézelődni és a sok túra a friss levegőn pár nap után úgyis elintézi, hogy az ember úgy zuhanjon az ágyba mint egy krumpliszsák, világosság ide vagy oda.

A kikötőben van egy fantasztikus kis halas étterem, mi kétszer is ettünk ott az öt nap alatt, annyira oda voltunk a homár levesért és a grillezett lazac nyársért zöldségekkel. Nagyon hangulatos még a Kex hostel étterme, ha az ember odatalál. Egyszer elmentünk mellette mert híre hamva sincs étteremnek az utcáról nézve. Bátran be kell menni a kapun, fel a lépcsőn és voilá, szuper kis helyen találjuk magunkat, bárral, klassz menüvel, olvasószoba résszel, kilátással a kikötőre. Két tipp kávézóra itt és itt, utóbbi különösen tetszett a kikötői kilátás és hangulatos lobogó kandalló miatt. Na meg persze a kávéjuk se rossz. ;)

Második nap egy befizetett Golden Circle + Snowmobile túrán vettünk részt, a túrát a már említett helyi blogon foglaltam, ezen a linken. A Golden Circle alatt három látványosságot kell érteni: Geyzir, Gullfoss vízesés és Þingvellir nemzeti park. Szerintem jó ötlet volt ezt a kötelezőnek számító programot az első helyre tenni. Ide egész biztosan mindenki elmegy aki Izlandra látogat,ennek megfelelően hatalmas túristatömeggel kell számolnunk mindhárom helyen. Rám különösen a Gullfoss vízesés hatalmas víztömege volt nagy hatással, képekkel nehezen visszaadható az ott befogadott látvány.

A snowmobile túra egy fantasztikus, felemelő élmény, egy órán keresztül taposni a gázt a hófödte környezetben. Talán az egyetlen amit tényleg sajnálok az izlandi útunkkal kapcsolatban, hogy ezen a túrán sajnos nagy köd volt. Ezt nyilván nem lehet kivédeni, az élmény sokszorosa lett volna ha a minket körülölelő hegyeket is látjuk, mondjuk például verőfényes napsütésben... Ennek ellenére még így is hatalmas élmény volt, az egyik legklasszabb szervezett túraamin részt vettünk.

Harmadik nap elindultunk a reykjaviki apartmanból, és bérelt autóval  nekivágtunk a déli partvidék csodáinak. Az első állomás Kerið, egy vulkanikus eredetű kráter tó. Földbe vájt lépcsőn alá lehet ereszkedni a mélyére, mind a tónak, mind a környezetének fantasztikus színei vannak. Ezt követően megnéztük a Seljalandsfoss és Skógafoss vízeséseket. Előbbinél az ember alig hiszi amit lát, csodálatosan festői környezet, be lehet sétálni a vízesés mögé és érdemes kicsit sétálgatni a környéken, mert a Seljalandsfoss mellett is zúdulnak le apróbb, keskenyebb víztömegek a magasból, amik szintén fantasztikus látványt nyújtanak. Bár szerintem Izlandon szinte lehetetlen választani, mégis talán nekem a legszebb a Skógafoss vízesés volt. Nem is annyira szemből, mint inkább megmászva a sok sok lépcsőfokot felfelé, a fent elénk táruló látvány bőven megéri a fáradtságot. Hosszú szakaszon sétálhatunk a vízesés fenti vízfolyama mellett, júniusban virágokkal szegélyezett a part, olyan gyönyörű, igazi terápia az ember lelkének.

Ezt követően megálltunk Skogar fűvel borított házacskái mellett, majd továbbmentünk Dyrhólaey ikonikus sziklája felé, végül Reynisfjara fekete homokos tengerpartján töltöttünk egy kis időt. Itt már nagyon fáradtak voltunk, de kárpótolt a látvány, Reynisdangar  tenger ből kiemelkedő bazalt oszlopaival.

A fenti említett útszakaszon sokáig végeláthatatlan, élénkzöld  mohával borított lávamező mellett halad a Ring Road, ez az Eldhraun. Mi még a kiépített parkoló előtt megálltunk az út mellett egy szakaszon és felmásztunk néhány mohával benőtt lávabuckára. Fantasztikusan puha, aludni lehetne rajta, az ember talpa alatt kellemesen süpped, magával ragadó látvány. (Később volt némi rossz érzésünk, amikor a kiépített megállónál láttuk kiírva hogy a mohás lávamezőre nem szabad rálépni, mi erről mit sem tudva sétáltunk keresztül ezeken pár száz méterrel korábban.)

Az éjszakát Vik mellett egy vendégházban töltöttük, ami számunkra a legjobb izlandi szállásélménnyel szolgált. Falusi környezet, az épületek körülötti területen tyúkok, birkák szaladgáltak, nagyon finom reggelivel, kényelmes szobákkal, igazi izlandi, autentikus környezetben,kívánni se lehetett volna jobbat.

folytatás következik..:)

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.